loading...
ورزش شهرستان صحنه
بیمه تعاون نمایندگی پیری سرابی

آخرین ارسال های انجمن
afshar بازدید : 2300 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

با اين که، مصرف مکمل هاي غذايي بدون توجه به نياز بدن، عوارض و عواقب جبران ناپذيري را بر جاي خواهد گذاشت، اما باز هم بعضي از افراد، بدون آگاهي و تصور اشتباه به مصرف آن روي مي آورند. در اين گزارش به عوارض و آسيب هاي جبران ناپذير مصرف خودسرانه مکمل هاي غذايي پرداخته ايم که در ادامه مي خوانيد.يک شهروند بجنوردي در اين باره مي گويد: فرزندم بسيار بد غذا و بي اشتها بود و من به گفته يکي از دوستانم براي افزايش اشتها به او مکمل آهن دادم.«سالاري» مي افزايد: متأسفانه مصرف مکمل آهن باعث شد فرزندم به شدت مسموم و روانه بيمارستان شود.

شهروند ديگري عنوان مي کند: براي پيشگيري از پوکي استخوان علاوه بر خوردن لبنيات فراوان به طور خودسرانه کپسول هاي مکمل کلسيم مصرف مي کردم.«فرهادي» که از مصرف خودسرانه مکمل کلسيم به شدت پشيمان است و احساس نگراني مي کند، مي افزايد: پس از مدتي با مراجعه به پزشک متوجه شدم کليه هايم به علت افزايش دريافت کلسيم آسيب ديده است.

مصرف خودسرانه مکمل ها در کودکان ممنوع

يک پزشک متخصص کودکان نسبت به مصرف خودسرانه مکمل ها در کودکان هشدار مي دهد و مي گويد: کودکاني که سوء تغذيه، نارسايي کليه و اختلال در جذب ويتامين يا بيماري خاص دارند با تجويز پزشک، مکمل دريافت مي کنند. دکتر «مهناز دهقان نيري» مي افزايد: مصرف خودسرانه مکمل ها به ويژه دوز بالاي آن بسيار مشکل آفرين است، بنابراين براي مصرف هر نوع مکمل با پزشک خود مشورت کنيد.

مکمل ها را جايگزين مواد غذايي طبيعي نکنيد

وي تصريح مي کند: کودکان به مواد غذايي، ويتامين ها و مواد معدني طبيعي نياز دارند و خواص ويتامين هاي طبيعي و امکان جذب آن توسط بدن بيشتر از مکمل هاست، بنابراين مکمل ها را جايگزين مواد غذايي نکنيد.وي تاکيد مي کند: مادران، فرزندان خود را با کودکان ديگر مقايسه نکنند و به صرف گفته ديگران به مصرف مکمل هاي مختلف روي نياورند. وي توضيح مي دهد: در مواردي که کودک N.P.O باشد يعني نتواند از طريق دهان چيزي بخورد، ممکن است به دستور پزشک مکمل دريافت کند. وي مي افزايد: مکمل ها بايد فقط هنگام ضرورت و با تشخيص پزشک مصرف شود.

آسيب به کليه  و کبد با مصرف خودسرانه مکمل ها

مدير غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي خراسان شمالي در اين باره مي گويد: اگر تغذيه روزانه مناسب و داراي 4 گروه غذايي باشد، فرد به مصرف مکمل غذايي نيازي ندارد.

دکتر «علي وکيلي» مي افزايد: مصرف مکمل ها اگر به طور خودسرانه و بدون تجويز پزشک باشد عوارض خطرناکي را به همراه دارد. وي تصريح مي کند: کليه و کبد با مصرف خودسرانه هر دارو و مکمل به ويژه مکمل هاي ويتامين هاي محلول در چربي آسيب فراواني مي بيند.وي توضيح مي دهد: اگر مکمل آهن به مقدار زياد مصرف شود، در کبد رسوب و باعث تخريب تدريجي آن مي شود.

مسموميت کودکان با مصرف بي رويه مکمل آهن

وي نسبت به مصرف بي رويه مکمل ها در کودکان به ويژه مکمل آهن هشدار مي دهد و عنوان مي کند: مصرف بي رويه آهن در کودکان ممکن است به مسموميت هاي شديد منجر شود که بسيار خطرناک است. وي اظهار مي دارد: مصرف بي رويه ويتامين هاي محلول در چربي (K، A،D وE) نيز باعث اختلال در عملکرد کبد و مصرف کلسيم اضافي باعث رسوب آن در اندام ها و تشکيل سنگ هاي کليوي مي شود.وي خاطر نشان مي کند: بعضي از مکمل ها نظير ويتامين A و D در چند روز پس از تولد (به شکل قطره) بايد مصرف شود زيرا مقدار آن در شير مادر به ميزان کم يافت مي شود و براي تامين نياز نوزاد به اين ويتامين ها، بايد مکمل آن با تجويز پزشک مصرف شود.

مصرف زياد مکمل هاي گياهي هم مضر است

«وکيلي» به تصور اشتباه بعضي افراد درباره مکمل هاي گياهي اشاره مي کند و مي گويد: بعضي افراد به اشتباه تصور مي کنند که مکمل هاي گياهي ضرري براي بدن ندارد و به مقدار فراوان از آن مصرف مي کنند، در حالي که مصرف مداوم و زياد آن ، عوارض نامطلوبي را براي فرد به همراه خواهد داشت.وي مي افزايد: امروزه مصرف مکمل هاي حاوي عصاره سير براي کنترل چربي بسيار افزايش يافته است و افرادي که هم زمان با آن از داروي آسپرين استفاده مي کنند، ممکن است خونريزي غيرطبيعي پيدا کنند. وي تصريح مي کند: امروزه مصرف فوليک اسيد براي پيشگيري از نقايص عصبي جنين از 3 ماه پيش از بارداري توصيه مي شود و مقادير کم آن در افراد عادي باعث مي شود که کمتر به سکته دچار شوند اما مصرف بيش از حد آن زمينه بروز تشنج در افرادي را که از داروهاي ضدتشنج استفاده مي کنند، فراهم مي کند. وي درباره مصرف مکمل ها در بين سالمندان مي گويد: افراد سالمند با توجه به شرايط سني، جسمي و روحي خود به مصرف بعضي از مکمل ها نياز دارند که البته بايد با تجويز پزشک باشد.وي اظهار مي دارد: ويتامين B12، فوليک اسيد، کلسيم و ويتامينD جزو مکمل هايي است که سالمندان به آن نياز دارند و ويتامين D نيز براي جذب کلسيم و فسفر در بدن ضروري است. وي توضيح مي دهد: مهم ترين منبع جذب ويتامين D نور خورشيد است و مصرف 600 واحد از اين ويتامين در روز براي سالمندان ضروري است.وي ضعف عضلاني، نرمي استخوان و مشکلات عضلاني اسکلتي سالمندان را به علت کمبود ويتامين D اعلام و خاطر نشان مي کند: مصرف کلسيم به تشکيل استخوان، بهبود وضعيت دندان ها و پيشگيري از پوسيدگي آن ها، جلوگيري از پوکي استخوان و افزايش کلسترول خوب بدن کمک مي کند.

منابع کلسيم

«وکيلي» به منابع غذايي کلسيم اشاره مي کند و مي گويد: شير و فرآورده هاي لبني، بادام، کشمش، سبزيجاتي نظير جعفري، اسفناج و انواع کلم( پيچ، بروکلي و سفيد) حاوي کلسيم فراوان است.وي مي افزايد: مصرف 600 تا هزار و 200 ميلي گرم کلسيم در روز براي هر فرد سالمند توصيه مي شود و هم چنين ويتامين B12 و فوليک اسيد به بهبود عملکرد سيستم عصبي کمک زيادي مي کند. وي تاکيد مي کند: مصرف طبيعي و به اندازه مواد غذايي بهتر و مؤثرتر از مکمل هاي غذايي عمل مي کند، بنابراين با مصرف به اندازه و منظم مواد غذايي مفيد و سالم و پيروي از رژيم غذايي مناسب، سلامت خود و خانواده را حفظ کنيد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه رشته ورزشی رادنبال میکنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 124
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 76
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 540
  • بازدید سال : 1,395
  • بازدید کلی : 463,529
  • کدهای اختصاصی